Ze względu na swoją lokalizację na końcu trawiastego lądowiska, Schronisko nad Smolnikiem zyskało przez ostatnie lata rangę najwyżej w Polsce położonego domu lotnika, przy którego ścianach na noc można zakotwiczyć swój latający statek.
::: dane operacyjno-techniczne
|
Cecha |
Wartość |
1.1. |
Punkt odniesienia lądowiska
|
środek lądowiska |
1.2. |
Współrzędne geograficzne punktu odniesienia: a) szerokość geograficzna b) długość geograficzna
|
49°16’56’’N 22°07’13’’E |
1.3. |
Położenie w stosunku do miejscowości: a) Smolnik-centrum (cerkiew) b) Komańcza c) Cisna d) Lądowisko Bezmiechowa e) Sanok
|
Od punktu odniesienia: 2.1 km, 167°(SSE) 6.9 km, 329°(NNW) 17 km, 115°(SEE) 31 km, 41° (NE) 32 km, 5° (N) |
1.4. |
Wzniesienie nad poziom morza (m n.p.m.): a) krańca NW pasa startowego b) punktu odniesienia c) krańca SE pasa startowego
|
582 600 615 |
1.5. |
Przeznaczenie lądowiska: a) rodzaj lotów
b) rodzaj statków powietrznych |
szkoleniowe, sportowe, propagandowe. małe samoloty (do 5700 kg), szybowce i lotnie.
|
::: charakterystyka terenu przystosowanego do startów i lądowań
|
Cecha |
Wartość |
2.1. |
Wymiary pasa startowego: a) długość b) szerokość
|
500 m 20 m |
2.2. |
Oznaczenie pasa startowego: |
Narożniki i znacznik progu pasa białego koloru, umieszczone w obrzeżu trawiastej nawierzchni pasa.
|
2.3. |
Oznaczenie strefy przyziemienia:
|
Brak, przyziemiać z prędkością 40-50 knts w okolicy rękawa, w 1/2 długości trawiastej nawierzchni pasa.
|
2.4. |
Główny kierunek: a) startu b) podejścia do lądowania
|
310° (ze stokiem) 130° (pod stok)
|
2.5. |
Rodzaj nawierzchni:
|
trawa
|
2.6. |
Rodzaj i położenie urządzeń dodatkowych: a) rękaw
|
w połowie długości pasa, po stronie północnej
|
2.7. |
Charakterystyka przedpola: Przeszkody: a) zarośla, wysokość 10 m względem punktu odniesienia b) wzniesienie Jasieniowa (735 m n.p.m.), wysokość 135 m względem punktu odniesienia Obiekty orientacyjne: c) dolina rzeki Osławy, głębokość 100 m względem punktu odniesienia
|
300 m i na kierunku 330° od punktu odniesienia 2800 m i na kierunku 325° od punktu odniesienia,
> 400 m i na kierunku 270°‑360°od punktu odniesienia
|
::: procedury wykonywania lotów
|
Cecha |
Wartość |
3.1. |
Loty VFR w dzień, w warunkach nie gorszych niż: 3.1.1. Podstawa chmur 3.1.2. Widzialność 3.1.3. Prędkość wiatru |
800 m 3 km 10 m/s
|
3.2. |
Wysokość lotu |
nie niżej niż 800 m AMSL
|
3.3. |
Kierunek kręgów |
lewy przy podejściu, prawy przy starcie (lądowanie pod stok)
|
3.4. |
Przebieg planowanych tras: 3.4.1.Dolot od północy
3.4.2.Dolot od południa
|
Od Rzepedzi wykonywać nad doliną rzeki Osławy do pozycji z widocznością lądowiska. Wejście w krąg w trzecim zakręcie, krótka prosta. Od centrum Smolnika wykonywać wzdłuż prawego brzegu rzeki Osławy do pierwszego zakrętu.
|
::: sytuacje szczególne
|
Temat |
Opis |
4.1. |
Pola awaryjnych lądowań: 4.1.1.Smolnik, liczne i rozległe tereny trawiaste pastwisk miejscami o nawierzchni zdatnej do przyziemienia 4.1.2.Turzańsk, rozległe tereny trawiaste, miejscami o nawierzchni zdatnej do przyziemienia
|
1–5 km i na kierunku 140-250°od punktu odniesienia
9–10 km i na kierunku 10-20°od punktu odniesienia
|
4.2. |
Zasady wznowienia orientacji: a) Dolina rzeki Osławy: dolina główna o przebiegu S-N i długości kilkudziesięciu kilometrów, w środkowym odcinku miejscowość Rzepedź z kilkudziesięciometrowym stalowym kominem i licznymi budynkami wielorodzinnymi. b) Linia kolejowa Zagórz – Łupków: czynna linia kolejowa przebiegająca na całej długości 0-4 km na zachód od rzeki Osławy.
|
Od Rzepedzi wykonywać procedurę dolotu od północy.
Na odcinku Zagórz-Rzepedź linia kolejowa bezpośrednio przy Osławie. Na południe od Rzepedzi po wznowieniu na linii kolejowej wykonać nie więcej niż 4 km na wschód do wznowienia nad doliną rzeki Osławy.
|
4.3. |
Lądowiska i lotniska zapasowe: a) Lądowisko Bezmiechowa b) Lotnisko Iwonicz c) Lotnisko Krosno
|
Od punktu odniesienia: 31 km, 41° (NE) 48 km, 335° (NW) 53 km, 330° (NW)
|
4.4. |
Ograniczenia lokalne: a) Strefa nadgraniczna. Loty należy zgłaszać w dniu poprzedzającym. b) Bieszczadzki Park Narodowy. Obowiązuje zakaz lotów do wysokości 3400 AMSL
|
22-30km od punktu odniesienia, 95°-130°
|
::: pomoce radiokomunikacyjne
Częstotliwość radiostacji korespondencyjnej: 123.45
Znak wywoławczy: Smolnik Ruch
::: pomoce radionawigacyjne
Brak
::: pomoc medyczna
Pogotowie Sanok, tel. 997 lub 112 z sieci komórkowej.
::: posterunek policji
Komańcza, tel. (0-13) 467 70 07, lub 112 z sieci komórkowej.
::: straż pożarna
Komańcza, tel.998
Zabezpieczenie przeciwpożarowe terenu: gaśnica proszkowa 6 kg przy budynku obsługującym teren.
::: łączność z organami służby ruchu lotniczego
Organ |
Telefon |
Łączność radiowa |
AMC Polska |
0-22 574 57 33 do 35 |
Brak |
Kraków Info |
|
118.10 |
Rzeszów Wieża |
|
126.80 |
::: łączność ze służbą osłony meteorologicznej
Kraków Prognozy, tel. (0-12) 425 19 95
::: informacje administracyjne
|
Osoba |
Dane |
12.1. |
Właściciel terenu lądowiska |
Radosław Szczeciński tel.kom.: 502 202 033 |
12.2. |
Władza terenowa |
Urząd Gminy Komańcza w Komańczy tel.(0-13) 467 70 18 |
12.3. |
Użytkownik lądowiska |
Aeroklub Warszawski Warszawa ul. Księżycowa 3 tel.(0-22) 834 61 79 Sekcja Samolotowa, Dział wyszkolenia |
12.4. |
Personel stały – gospodarz budynku noclegowego i obsługa naziemna lądowiska
|
Aktualny gospodarz Smolnik 49, 38-543 Komańcza tel.kom.: 0 509 463 990 |