Ze względu na swoją lokalizację na końcu trawiastego lądowiska, Schronisko nad Smolnikiem zyskało przez ostatnie lata rangę najwyżej w Polsce położonego domu lotnika, przy którego ścianach na noc można zakotwiczyć swój latający statek.

  ::: dane operacyjno-techniczne

 

Cecha

            Wartość

1.1.

Punkt odniesienia lądowiska

 

            środek lądowiska

1.2.

Współrzędne geograficzne punktu odniesienia:

a)      szerokość geograficzna

b)      długość geograficzna

 

             

            49°16’56’’N

            22°07’13’’E

1.3.

Położenie w stosunku do miejscowości:

a)      Smolnik-centrum (cerkiew)

b)      Komańcza

c)      Cisna

d)      Lądowisko Bezmiechowa

e)      Sanok

 

Od punktu odniesienia:

            2.1 km, 167°(SSE)

            6.9 km, 329°(NNW)

            17 km, 115°(SEE)

            31 km, 41° (NE)

            32 km, 5° (N)

1.4.

Wzniesienie nad poziom morza (m n.p.m.):

a)      krańca NW pasa startowego

b)      punktu odniesienia

c)      krańca SE pasa startowego

 

 

            582 

            600

            615

1.5.

Przeznaczenie lądowiska:

a)      rodzaj lotów

 

b)      rodzaj statków powietrznych

 

szkoleniowe, sportowe, propagandowe.

małe samoloty (do 5700 kg), szybowce i lotnie.

 

::: charakterystyka terenu przystosowanego do startów i lądowań

 

Cecha

            Wartość

2.1.

Wymiary pasa startowego:

a)      długość

b)      szerokość

 

           

            500 m

            20 m

2.2.

Oznaczenie pasa startowego:

Narożniki i znacznik progu pasa białego koloru, umieszczone w obrzeżu trawiastej nawierzchni pasa.

 

2.3.

Oznaczenie strefy przyziemienia:

 

Brak, przyziemiać z prędkością 40-50 knts w okolicy rękawa, w 1/2 długości trawiastej nawierzchni pasa.

 

2.4.

Główny kierunek:

a)      startu

b)      podejścia do lądowania

 

 

            310° (ze stokiem)

            130° (pod stok)

 

2.5.

Rodzaj nawierzchni:

 

trawa

 

2.6.

Rodzaj i położenie urządzeń dodatkowych:

a)      rękaw

 

 

w połowie długości pasa, po stronie północnej

 

2.7.

Charakterystyka przedpola:

Przeszkody:

a)      zarośla, wysokość 10 m względem punktu odniesienia

b)      wzniesienie Jasieniowa (735 m n.p.m.), wysokość 135 m względem punktu odniesienia

Obiekty orientacyjne:

c)      dolina rzeki Osławy, głębokość 100 m względem punktu odniesienia

 

 

 

 

300 m i na kierunku 330° od punktu odniesienia

2800 m i na kierunku 325° od punktu odniesienia,

 

 

> 400 m i na kierunku 270°‑360°od punktu odniesienia

 

::: procedury wykonywania lotów

 

Cecha

            Wartość

3.1.

Loty VFR w dzień, w warunkach nie gorszych niż:

            3.1.1. Podstawa chmur

            3.1.2. Widzialność

            3.1.3. Prędkość wiatru

 

800 m

3 km

10 m/s

 

3.2.

Wysokość lotu

nie niżej niż 800 m AMSL

 

3.3.

Kierunek kręgów

lewy przy podejściu, prawy przy starcie (lądowanie pod stok)

 

3.4.

Przebieg planowanych tras:

            3.4.1.Dolot od północy

 

 

 

 

            3.4.2.Dolot od południa

 

 

Od Rzepedzi wykonywać nad doliną rzeki Osławy do pozycji z widocznością lądowiska. Wejście w krąg w trzecim zakręcie, krótka prosta.

Od centrum Smolnika wykonywać wzdłuż prawego brzegu rzeki Osławy do pierwszego zakrętu.

 

::: sytuacje szczególne

 

Temat

Opis

4.1.

Pola awaryjnych lądowań:

4.1.1.Smolnik, liczne i rozległe tereny trawiaste pastwisk miejscami o nawierzchni zdatnej do przyziemienia

4.1.2.Turzańsk, rozległe tereny trawiaste, miejscami o nawierzchni zdatnej do przyziemienia

 

           

1–5 km i na kierunku 140-250°od punktu odniesienia

 

 

9–10 km i na kierunku 10-20°od punktu odniesienia

 

4.2.

Zasady wznowienia orientacji:

a)      Dolina rzeki Osławy: dolina główna o przebiegu S-N i długości kilkudziesięciu kilometrów, w środkowym odcinku miejscowość Rzepedź z kilkudziesięciometrowym stalowym kominem i licznymi budynkami wielorodzinnymi.

b)      Linia kolejowa Zagórz – Łupków: czynna linia kolejowa przebiegająca na całej długości 0-4 km na zachód od rzeki Osławy.

 

 

Od Rzepedzi wykonywać procedurę dolotu od północy.

 

 

 

 

Na odcinku Zagórz-Rzepedź linia kolejowa bezpośrednio przy Osławie. Na południe od Rzepedzi po wznowieniu na linii kolejowej wykonać nie więcej niż 4 km na wschód do wznowienia nad doliną rzeki Osławy.

 

4.3.

Lądowiska i lotniska zapasowe:

a)      Lądowisko Bezmiechowa

b)      Lotnisko Iwonicz

c)      Lotnisko Krosno

 

Od punktu odniesienia:

31 km, 41° (NE)

48 km, 335° (NW)

53 km, 330° (NW)

 

4.4.

Ograniczenia lokalne:

a)      Strefa nadgraniczna. Loty należy zgłaszać w dniu poprzedzającym.

b)      Bieszczadzki Park Narodowy. Obowiązuje zakaz lotów do wysokości 3400 AMSL

 

 

 

 

22-30km od punktu odniesienia, 95°-130°

 

::: pomoce radiokomunikacyjne

Częstotliwość radiostacji korespondencyjnej:  123.45

Znak wywoławczy:                                         Smolnik Ruch

::: pomoce radionawigacyjne

Brak

::: pomoc medyczna

Pogotowie Sanok, tel. 997 lub 112 z sieci komórkowej.

::: posterunek policji

Komańcza, tel. (0-13) 467 70 07, lub 112 z sieci komórkowej.

 

::: straż pożarna

Komańcza, tel.998

 

Zabezpieczenie przeciwpożarowe terenu: gaśnica proszkowa 6 kg przy budynku obsługującym teren.

::: łączność z organami służby ruchu lotniczego

Organ

Telefon

Łączność radiowa

AMC Polska

0-22 574 57 33 do 35

Brak

Kraków Info

 

118.10

Rzeszów Wieża

 

126.80

::: łączność ze służbą osłony meteorologicznej

 

            Kraków Prognozy, tel. (0-12) 425 19 95

::: informacje administracyjne

 

 

Osoba

Dane

12.1.

Właściciel terenu lądowiska

Radosław Szczeciński

tel.kom.: 502 202 033

12.2.

Władza terenowa

Urząd Gminy Komańcza

w Komańczy

tel.(0-13) 467 70 18

12.3.

Użytkownik lądowiska

Aeroklub Warszawski

Warszawa ul. Księżycowa 3

tel.(0-22) 834 61 79

Sekcja Samolotowa, Dział wyszkolenia

12.4.

Personel stały – gospodarz budynku noclegowego i obsługa naziemna lądowiska

 

Aktualny gospodarz

Smolnik 49, 38-543 Komańcza

tel.kom.: 0 509 463 990

 

 

slogan