Ze względu na swoją lokalizację na końcu trawiastego lądowiska, Schronisko nad Smolnikiem zyskało przez ostatnie lata rangę najwyżej w Polsce położonego domu lotnika, przy którego ścianach na noc można zakotwiczyć swój latający statek.
::: dane operacyjno-techniczne
| 
 | 
Cecha | 
 Wartość  | 
| 
 1.1.  | 
 Punkt odniesienia lądowiska 
  | 
 środek lądowiska  | 
| 
 1.2.  | 
 Współrzędne geograficzne punktu odniesienia: a) szerokość geograficzna b) długość geograficzna 
  | 
 
 49°16’56’’N 22°07’13’’E  | 
| 
 1.3.  | 
 Położenie w stosunku do miejscowości: a) Smolnik-centrum (cerkiew) b) Komańcza c) Cisna d) Lądowisko Bezmiechowa e) Sanok 
  | 
 Od punktu odniesienia: 2.1 km, 167°(SSE) 6.9 km, 329°(NNW) 17 km, 115°(SEE) 31 km, 41° (NE) 32 km, 5° (N)  | 
| 
 1.4.  | 
 Wzniesienie nad poziom morza (m n.p.m.): a) krańca NW pasa startowego b) punktu odniesienia c) krańca SE pasa startowego 
  | 
 
 582 600 615  | 
| 
 1.5.  | 
 Przeznaczenie lądowiska: a) rodzaj lotów 
 b) rodzaj statków powietrznych  | 
 
 szkoleniowe, sportowe, propagandowe. małe samoloty (do 5700 kg), szybowce i lotnie. 
  | 
::: charakterystyka terenu przystosowanego do startów i lądowań
| 
 | 
Cecha | 
 Wartość  | 
| 
 2.1.  | 
 Wymiary pasa startowego: a) długość b) szerokość 
  | 
 
 500 m 20 m  | 
| 
 2.2.  | 
 Oznaczenie pasa startowego:  | 
 Narożniki i znacznik progu pasa białego koloru, umieszczone w obrzeżu trawiastej nawierzchni pasa. 
  | 
| 
 2.3.  | 
 Oznaczenie strefy przyziemienia: 
  | 
 Brak, przyziemiać z prędkością 40-50 knts w okolicy rękawa, w 1/2 długości trawiastej nawierzchni pasa. 
  | 
| 
 2.4.  | 
 Główny kierunek: a) startu b) podejścia do lądowania 
  | 
 
 310° (ze stokiem) 130° (pod stok) 
  | 
| 
 2.5.  | 
 Rodzaj nawierzchni: 
  | 
 trawa 
  | 
| 
 2.6.  | 
 Rodzaj i położenie urządzeń dodatkowych: a) rękaw 
  | 
 
 w połowie długości pasa, po stronie północnej 
  | 
| 
 2.7.  | 
 Charakterystyka przedpola: Przeszkody: a) zarośla, wysokość 10 m względem punktu odniesienia b) wzniesienie Jasieniowa (735 m n.p.m.), wysokość 135 m względem punktu odniesienia Obiekty orientacyjne: c) dolina rzeki Osławy, głębokość 100 m względem punktu odniesienia 
 
  | 
 
 
 300 m i na kierunku 330° od punktu odniesienia 2800 m i na kierunku 325° od punktu odniesienia, 
 
 > 400 m i na kierunku 270°‑360°od punktu odniesienia 
  | 
::: procedury wykonywania lotów
| 
 
  | 
Cecha | 
 Wartość  | 
| 
 3.1.  | 
 Loty VFR w dzień, w warunkach nie gorszych niż: 3.1.1. Podstawa chmur 3.1.2. Widzialność 3.1.3. Prędkość wiatru  | 
 
 800 m 3 km 10 m/s 
  | 
| 
 3.2.  | 
 Wysokość lotu  | 
 nie niżej niż 800 m AMSL 
  | 
| 
 3.3.  | 
 Kierunek kręgów  | 
 lewy przy podejściu, prawy przy starcie (lądowanie pod stok) 
  | 
| 
 3.4.  | 
 Przebieg planowanych tras: 3.4.1.Dolot od północy 
 
 
 
 3.4.2.Dolot od południa 
  | 
 
 Od Rzepedzi wykonywać nad doliną rzeki Osławy do pozycji z widocznością lądowiska. Wejście w krąg w trzecim zakręcie, krótka prosta. Od centrum Smolnika wykonywać wzdłuż prawego brzegu rzeki Osławy do pierwszego zakrętu. 
  | 
::: sytuacje szczególne
| 
 | 
Temat | 
 Opis  | 
| 
 4.1.  | 
 Pola awaryjnych lądowań: 4.1.1.Smolnik, liczne i rozległe tereny trawiaste pastwisk miejscami o nawierzchni zdatnej do przyziemienia 4.1.2.Turzańsk, rozległe tereny trawiaste, miejscami o nawierzchni zdatnej do przyziemienia 
  | 
 
 1–5 km i na kierunku 140-250°od punktu odniesienia 
 
 9–10 km i na kierunku 10-20°od punktu odniesienia 
  | 
| 
 4.2.  | 
 Zasady wznowienia orientacji: a) Dolina rzeki Osławy: dolina główna o przebiegu S-N i długości kilkudziesięciu kilometrów, w środkowym odcinku miejscowość Rzepedź z kilkudziesięciometrowym stalowym kominem i licznymi budynkami wielorodzinnymi. b) Linia kolejowa Zagórz – Łupków: czynna linia kolejowa przebiegająca na całej długości 0-4 km na zachód od rzeki Osławy. 
  | 
 
 Od Rzepedzi wykonywać procedurę dolotu od północy. 
 
 
 
 Na odcinku Zagórz-Rzepedź linia kolejowa bezpośrednio przy Osławie. Na południe od Rzepedzi po wznowieniu na linii kolejowej wykonać nie więcej niż 4 km na wschód do wznowienia nad doliną rzeki Osławy. 
  | 
| 
 4.3.  | 
 Lądowiska i lotniska zapasowe: a) Lądowisko Bezmiechowa b) Lotnisko Iwonicz c) Lotnisko Krosno 
  | 
 Od punktu odniesienia: 31 km, 41° (NE) 48 km, 335° (NW) 53 km, 330° (NW) 
  | 
| 
 4.4.  | 
 Ograniczenia lokalne: a) Strefa nadgraniczna. Loty należy zgłaszać w dniu poprzedzającym. b) Bieszczadzki Park Narodowy. Obowiązuje zakaz lotów do wysokości 3400 AMSL 
  | 
 
 
 
 22-30km od punktu odniesienia, 95°-130° 
  | 
::: pomoce radiokomunikacyjne
Częstotliwość radiostacji korespondencyjnej: 123.45
Znak wywoławczy: Smolnik Ruch
::: pomoce radionawigacyjne
Brak
::: pomoc medyczna
Pogotowie Sanok, tel. 997 lub 112 z sieci komórkowej.
::: posterunek policji
Komańcza, tel. (0-13) 467 70 07, lub 112 z sieci komórkowej.
::: straż pożarna
Komańcza, tel.998
Zabezpieczenie przeciwpożarowe terenu: gaśnica proszkowa 6 kg przy budynku obsługującym teren.
::: łączność z organami służby ruchu lotniczego
| 
 Organ  | 
 Telefon  | 
 Łączność radiowa  | 
| 
 AMC Polska  | 
 0-22 574 57 33 do 35  | 
 Brak  | 
| 
 Kraków Info  | 
 
  | 
 118.10  | 
| 
 Rzeszów Wieża  | 
 
  | 
 126.80  | 
::: łączność ze służbą osłony meteorologicznej
Kraków Prognozy, tel. (0-12) 425 19 95
::: informacje administracyjne
| 
 | 
Osoba | 
 Dane  | 
| 
 12.1.  | 
 Właściciel terenu lądowiska  | 
 Radosław Szczeciński tel.kom.: 502 202 033  | 
| 
 12.2.  | 
 Władza terenowa  | 
 Urząd Gminy Komańcza w Komańczy tel.(0-13) 467 70 18  | 
| 
 12.3.  | 
 Użytkownik lądowiska  | 
 Aeroklub Warszawski Warszawa ul. Księżycowa 3 tel.(0-22) 834 61 79 Sekcja Samolotowa, Dział wyszkolenia  | 
| 
 12.4.  | 
 Personel stały – gospodarz budynku noclegowego i obsługa naziemna lądowiska 
  | 
 Aktualny gospodarz Smolnik 49, 38-543 Komańcza tel.kom.: 0 509 463 990  | 

 Polski (PL)
						English (UK)				
	